Jancsi
bohóc hagyatéka
A
múlt hét végén mutatták be az Egy hölgy a Maximból című produkciót
a József Attila Színházban. Az egyik főszerepet Koltai Róbert alakítja,
aki hét éve játszik Angyalföldön. Másfél esztendeje művészeti vezető
is. Márciusban pedig forgatni kezdi Világszám című filmjét.
Nemrég
volt hatvanéves, fontos ez az ön számára, vagy nincs különösebb
jelentősége?
Örömet
csak az jelent, hogy nem hetven vagyok. És az is jó, hogy képes
vagyok olyan szerepeket játszani, amelyekben az összes felvonást
végigszáguldozom. Nekem nem adatik meg, hogy beérkezem este hétre
a színházba, bemegyek a színpadra egy-két jelenetre nyolc körül,
majd hazamehetek.
Nem
hiszem, hogy olyat szeretne.
Nem,
azt nem mondom. Nem is vagyok igazi epizodista. Az igaziaknak ugyanis
rövid pillanatokba kell suríteniük mindent, én pedig már főiskolás
koromban azokban a szerepekben éreztem igazán jól magamat, amikhez
elég tér és idő állt rendelkezésemre. Legendás főiskolai vizsgánkban
- amit Zsámbéki Gábor rendezett - A gondnokban, az első másodperctől
az utolsóig jelen voltam, ki sem tettem a lábamat a színpadról.
Amúgy borzasztóan tisztelem azokat, akik kis szerepből óriásit tudnak
csinálni. Amikor sorban szerződtek Kaposvárra a kiváló fiatalok,
akkor azt mondtam, hogy ők szinte főszerep tanszakot végeztek, mert
jóformán csak főszerepet osztottak rájuk. Egyébként állták is a
sarat.
Mondani
szokták, hogy akik elszerződtek Kaposvárról, továbbviszik a szellemiségét.
De tovább lehet-e azt vinni? Ha valaki máshol próbál meg úgy játszani,
nyilván kilóg a sorból, vagy pedig "téríteni" kezd másokat.
Ezzel már a művészeti vezetésnél is vagyunk: ön másokat próbál rávenni
arra, hogy a kaposvári szellemben játsszanak.
Először
saját rendezéseimben próbáltam a kollégákat az általam helyesnek
tartott irányba terelgetni az elmúlt időszakban. Igyekszem rávenni
őket is, hogy mondják a magukét. Talán emiatt is fejlődnek a produkciók
tovább a főpróba, a premier után, a sokadik előadás is megőrzi frissességét.
Többen
Léner Péter örökösének tartják az igazgatói székben.
Soha
nem vágytam semmiféle hatalomra, talán azért, mert megkaptam ehelyett
az emberek szeretetét. Amerre megfordulok az országban, de még a
határok mentén is, odajönnek hozzám, megszólítanak, filmekből idéznek
olyan mondatokat, amelyeket én már elfelejtettem. Azokban a pillanatokban
nem szeretnék igazgató lenni, szeretnék megmaradni színésznek, rendezőnek.
Egyébként az embernek azt a szellemiséget, amit ő jónak gondol,
mindig meg kell próbálnia kiterjesztenie. Nem kell ehhez papír,
jogosítvány, akkor is a kaposvári szellemiséget képviselem, ha semmilyen
papírom nincs erről, és csak beosztott színész vagyok.
A
hét végén sikerrel bemutatták az Egy hölgy a Maximból című darabot,
de úgy hallottam, hogy Léner Péter a próbákon belerendezett a produkcióba,
amihez ön hívta a rendezőt, Szőke Istvánt. Állítólag ebből komoly
feszültségek támadtak.
Léner
Péter valóban belenyúlt az előadásba, méghozzá jó érzékkel. Egy
színházigazgatónak ez szíve joga. De ettől én még Szőke István darabjában
játszom. Egészen kiváló rendezőnek tartom Szőkét. Valószínuleg az
én hibám is, hogy ő nem értette meg magát a társulat egyik részével.
Azt hittem, hogy az együttesben szükség van egy más típusú rendezőre,
egy szenvedélyes, fanatizálni képes, igazi nagy "bohócrendezőre".
Sajnos, csak részben volt rá fogadókészség. Hál'istennek a végeredményen
ez nem látszik. Fergeteges az előadás, kiváló alakításokkal.
Nem
arról van szó, hogy a József Attila Színházban kialakult bizonyos
játékstílus, amitől valamennyire nyilván el lehet térni, de aki
nagyon mást akar, annak - már nem először - beletörik a bicskája?
Amióta
ott vagyok, azt látom, hogy Léner Péter igenis tágítgatni próbálja
a színház kereteit. Ha csak azt említem, hogy a Vígszínházban -
tudtommal - nem fogadták el Kern András darabját, most pedig szinte
naponta hívnak telefonon, protekciót kérve, hogy szerezzek a Spencerre
jegyet a József Attila Színházba, már akkor is jellemzem a helyzetet.
Hatalmas siker lett. Nem sorolom fel az összes produkciót. Százas,
kétszázas szériák mennek a színházban. Nekem ebben a társulatban
színészként, úgy érzem, még hosszú ideig lehet helyem.
Rendez
is?
Márciusban
kezdjük forgatni Horváth Péter forgatókönyve alapján, Dés László
dramaturgi részvételével a Világszám című tragikomédiát.
Mondta,
hogy Szőke "bohócrendező", ebből is látszik, hogy vonzódik
a bohócokhoz, hiszen az új filmjének is két bohóc a főszereplője.
Már
Shakespeare-nél is sokszor a bohócok mondták ki az igazat. Apukám
hagyatéka egy kazetta volt, amin verseket mond és énekel. Aztán
CD-t gyártottam belőle, hogy a családtagok között szétoszthassam.
A kazettán az egyik szám a bohócdal. Hiszek abban, hogy egy egészen
kis gondolat, ötlet nagy dolgok alapjává lehet. A Csocsó azért nem
született meg nyolc évig, mert a forgatókönyvíró társam, Nógrádi
Gábor, akivel a legtöbb filmemet csináltam, hosszú ideig nem hitt
abban, hogy kibírja a film a keretet. Azt, hogy az elején valaki
elkövet egy majdnem főbenjáró bunt az ötvenes években, és csak egyvalami
mentheti meg, ha május elsejét sikerül neki "pipec" módon
megszervezni a kisvárosban. Nógrádi azt mondta, hogy ez történetnek
túl kevés. Szerencsére nyolc év múlva sikerült meggyőznöm. Megérte,
mert kétszáznegyvenezer néző látta a filmet, sőt, nyáron és ősszel
Csehországban két fesztiváldíjat ís begyujtöttünk. Többek között
a Csocsónak köszönhetem, hogy Menzel, aki látta a filmet, jelezte,
szívesen játszana az új filmemben. Én pedig hiszek abban, hogy engem
egy olyan egyszeru kis dal, mint amit apukám énekelt, megihlet.
A papám azt mesélte, hogy amikor Jancsi bohócnak meghalt a lánya,
akkor ott ült ő is a cirkuszban és az egész publikum tudta, hogy
mi történt. Jancsi bohóc a tragédia ellenére föllépett, és azt énekelte,
hogy "az arcom csúnyán festett, hófehér, a testem kóc, gitárom
furcsa nótákat mesél. Az én hazám a nagy cirkuszporond, és én nem
vagyok más, csak víg bolond. Gitárom, sírj helyettem is, gitárom,
szólj helyettem is.Csendüljön fel a húr szava, bohóc vagyok, hát
sírnom nem szabad." És most elárulok egy nagy titkot, lehet,
hogy ezt a verset nem is Jancsi bohóc, hanem apukám írta. Számomra
ebben a versben benne van az egész film.
Már
megint visszatér az ötvenes évekhez…
A
film eleje az 1900-as években játszódik, de aztán percek alatt évtizedek
telnekel, és egyszercsak ötvenhat októberében vagyunk.
Miért
vonzza ennyire ez az időszak?
Mert
erről a korszakról vannak olyan történeteim, amelyek jól megfogalmazhatók
képekben is.
De
miért nincsenek mondjuk a hetvenes-nyolcvanas évekből elregélhető
történetei?
Gyakran
csodálom az unokám szivacsagyát, hogy mi mindent szippant magába.
Valószínűleg én az ötvenes években gyujtögettem. Most pedig az egész
életem kitárulkozásból, megmutatkozásból áll. A gyerekkoromból és
a fiatalkoromból pedig még mindig vannak olyan emlékképeim, amelyeket
magamba szívtam, amelyeket érdemes a mélyből felhozni. Emlékszem
például arra, hogy Dunaújvárosban, a Bartók Művelődési Ház előtt
1956-ban egymás kezéből kapkodták ki a bácsik a hangtölcséreket,
és kiabálták a magukét. Egyszerre csak valaki felordított, hogy
jönnek a lovas ávósok. Abban az időben, miután a fure lépni tilos
volt, kis dróttal vették körbe a parkot. A vékony drótban, ahogy
elindult a tömeg, az első ember hasra esett, aztán ráestek a többiek,
és így vált tragikomikussá az amúgy szent forradalom. Hiszen egymás
hegyére-hátára potyogak az emberek, miközben a szürkületből lassan
előbukkant két teljesen elkeseredett kubikosló, targoncát vonszolva,
a homokot vitték az építkezéshez. Ez a groteszk jelenet benne lesz
a filmben. Ilyen látványokból építkezem. A nagy alkotók nyilván
a képzeletükből is képesek sok mindent megszülni. Én pedig elsősorban
arra számíthatok, amit magam is megéltem.
Színházban
rendez?
A
film előtt remek foglalatosság és agytorna fiatalokkal dolgozni.
Most hívtak rendezni a Színművészetire, Kerényi Imre - Léner Péter
osztályában az Én és a kisöcsémet állítom színpadra. Ennek nagyon
örülök, mert titkos vágyam a tanítás.
Mi
lesz a film után?
Jelenleg
négy szerepet játszom, mindegyik egész estét betöltő, folyamatos,
örömmel teli színpadi küzdelem. Nincsenek kielégítetlen vágyaim.
Önt
ismerve, ezt nem hiszem.
Magamat
ismerve, én sem. Szeretném egyszer eljátszani, amit hályogkovácsként,
25 évesen eljátszhattam, a már említett A gondnok címszerepét. Bár
tudom, hogy a szerepálmok, amikor valósággá válnak, rendszerint
megcsalják az embert. Na és egyszer Svejk is lennék, egyetlen reményem,
hogy Peti Sándor hatvanöt évesen játszotta.
(Bóta
Gábor, Magyar Hírlap, 2004. január 17.)
a
lap tetejére
"Hatvan
éve készülök arra, hogy hatvanéves legyek, mégis olyan hihetetlen"
Koltai
Róbert:
"Ma
is főiskolásnak érzem magam"
Koltai
Róbert, megannyi magyar film főszereplője, rendezője, a színházi
nézők kedvence, Illetékes elvtárs nemrég múlt hatvanéves.
A
színész szerint teljesen természetesen jött el a hatvanadik születésnap,
nem váratlanul, hisz hatvan éve készül rá, mégsem tudja elhinni
a kerek évszámot. "Ma is annak a főiskolásnak érzem magam,
aki voltam. Sőt, időnként arról álmodom, hogy még fel sem vettek
a Színművészetire, holott most kértek fel, hogy rendezzem meg Kerényi
Imre és Léner Péter osztályának az Ën és a kisöcsém című darabot.
Az a tisztelet az igazi, amit a fiataloktól kapok. És mindenki tanár
úrnak szólít, a portástól a diákokig…"
Hatvan
év persze nem múlik el nyomtalanul. Koltai Róbet tavaly esett át
egy mutéten; kisebb-nagyobb derékfájdalmakkal jelzett a szervezete.
"Most már teljesen rendben vagyok - le kéne kopogni -, sokkal
jobban érzem magam, mint annak előtte. És ez nagy szó, mert száguldozós
szerepeket játszom, táncolnom is kell. A nátha jobban megviselt,
attól jobban féltem, mert a Komédium Színház-beli önálló estemen
énekelni kell. És elég kevés a köhögős dal a repertoáromban, bár
azért előfordul."
A
hatvan év bizony nagypapakor is. Koltai Róbert pedig idejében lett
nagypapa. A kisunoka, Dani természetesen csodagyerek. Másfél éves
múlt, de fiú létére már beszél, és fantasztikus dolgokat jegyez
meg. "Nem vagyok egy technikához értő ember. Amikor elromlik
nálunk a lámpa, az unokám azonnal mondja: Papi. Ó a másik nagyapja,
az ezermester. Még véletlenúl semPapát említ, hiszen az én vagyok.
Aztán ha telefonálok, és ő veszi fel a kagylót, rögtön mondja, hogy
ó-a. Emlékszik, hogy vagy három hónapja, egy étteremben, a kifüggesztett
óra alatt viccelődtem vele."
Ha
Dani kezébe kapja a telefont, nehezen adja át. Pedig mostanában
surubben van miről beszélgetni a színésznek és fiának, Gábornak.
"Életünkben először dolgozunk együtt - készül a Világszám című
film, és Gábor a producere. Komoly gazdasági szakember amúgy, ám
filmmel még sosem foglalkozott. Az édesanyjának, a feleségwemnek,
Pogány Juditnak most nem jutott szerep, de mint a Filmsziget Kft,
a családi vállalkozásunk tagja, maga is részese a munkának."
(Best,
2004. február 20.)
a
lap tetejére
Felvétel,
indul: a Világszám!
Koltai
Róbert nagy utazásai
Széttárja
a karját, zavartan pislog, mint egy készületlenségen rajtakapott
kisdiák. Nem tudja megmondani, összesen hány ezer kilométert vonatozott,
autózott, repült egész életében. Sokat. Ingázott, tájolt, forgatott
országszerte, többször is megjárta amerikát. Felcsillan a szeme
a javaslatra, hogy utazzuk körbe az utazásait.
Gyerekkorában
hová szeretett volna eljutni?
Miután labdaközpontú családban nőttem fel - apukám sportvezető volt
-, mindig oda vágytam, ahol a magyar fociválogatott játszott. Arról
álmodtam, hogy egyszer én rúgom majd a győztes gólt, valamelyik
nagy meccsen. Utána jött az 1954-es világbajnokság Svájcban,oda
nagyon vágyódtam.
Kellett volna egy jó tündér, aki teljesíti a kívánságát.
Hálás lettem volna, de helyette jól megtréfáltak a Vasas focistái.
Ugyanis ott nyaraltunk mindig az üdülőjükben, a Római-parton. Elhitették
velem, hogy labdaszedő-válogatott is indul a világbajnokságon, oda
én is bejuthatok. Rugdosták nekem a labdákat, hogy hozzam vissza,
stopperral mérték az időt, és jót röhögtek a markukba. Hatalmas
ugratás volt, én meg elhittem.
Ezt szeretem magában, Robi - hogy a mai napig megőrizte a csodaváró
naivitását.
Most is könnyen átverhető vagyok, bár magam is szeretem ugratni
a kollégákat. Szegény Vajda Lacit is mennyit ugrattam! Az egyik
legemlékezetesebb Sütő András Csillag a máglyán című darabjához
kötődik. Mi Kaposvárott játszottuk, egy időben a Madách Színház
előadásával, amelyből filmet is rendezett Ádám Ottó. Kitaláltam,
hogy az egyik szereplőt tőlünk hívják meg, nevezetesen Vajda Lacit,
és elhalmoztam szemrehányásokkal. "Képes vagy átgrasszálni
a filmbe, csak azért, hogy pénzt keressél, Genfbe utazhassál? Nem
érzed, hogy ez árulás?" Genfet is kitaláltam, és elhitte. Mindenkit
beavattunk, az egyik kolléga még svájci frankot is akart adni, hogy
hozzon neki tornacipőt.
Képzelem,
milyen arcot vágott, amikor kiderült, hogy rendesen megszívatták.
Finom bosszút állt: a tájbuszból kidobta a sálamat. Ezekről az ugratásokról
szól az a dal is, amelyet az önálló estemen énekelek: "… és
akkor hirtelen eszembe jut egy régi vicc, egy régi poén, nem ismeri
már senki, csak én. Elmondanám, de nincs kinek, sehol se agytok,
másnak meg úgysem lehet". Sajnos, azok a régi barátok - Vajda
Laci, Kiss Pista, Csikos Gabi - , kikkel annyit ugrattuk egymást,
már nem élnek. Gabi volt a védőangyalom, amikor kezdő színészként
odakerültem Kaposvárra. Éjszakánként bármusorokban léptünk fel,
hogy megéljünk.
Kik voltak még az útitársai?
Elsősorban az édesapám, aki hosszan elkísért, sajnos, már elengedte
a kezem. Jutka, Pogány Judit, a feleségem, akivel nagy utat tettünk
már meg, és a világon minden összeköt bennünket. Pártos Géza bácsi,
a tanárom,őt nemrég veszítettem el. Maga volt a megtestesült szeretet,
önzetlenség. Egyedül az szomorít el, hogy még a nyolcvanötödik születésnapján
sem találtak elég okot, hogy kossuth-díjjal tüntessék ki. Nagyon
megérdemelte volna, ő nevelte fel a mai színésztársadalom felét.
Ugyanolyan
jól tudja, mint én, hogy ma már mindenki csak azt nézi, mit tűzhet
a saját mellére. Első filmje, a Sose halunk meg sem kapott díjat
itthon, a szakma viszont ezt nevezte be Oscarra, így jutott ki Amerikába.
Eddig mindegyik filmemmel megjártam amerikát, sőt, a Szambával Dél-Amerikát
is, ezt a Sao Paulo-i fesztivál elnöke hívta meg. Alig akartam elhinni,
hogy tényleg tetszik a filmem, mivel itthon sokan mondták, hogy
nem fogják érteni. Értették. A Csocsót is óriási ovációval fogadták.
A Sose halunk meg Los Angeles-i bemutatója azért is emlékezetes,
mert visszakaptam egy harmincöt éve elveszettnek hitt barátomat,
Kővári Pistát. Tizenöt évesen disszidált, és soha az életben nem
találkozunk, ha az amerikai felesége nem olvassa el a Los Angeles
Times-ban megjelent kritikát. Az volt a címe: Csodálatos, napfényes
utazás.
Tartják
a kapcsolatot?
Nemrég járt itthon, és megnézett a Luxemburg grófjában. Már nincs
senkije az országban rajtam kívül, szerencsére rátaláltunk egymásra.
Félelmetesek
a rögtönzései A miniszter félrelép című sikerdarabban. A kollégák
hogyan állják meg nevetés nélkül?
Néha nehezen. Egyedúl Kern andrást nem lehet megnevettetni semmivel.
Talán kétszer fordult elő, hogy elmosolyodott, nála már az is nagy
szó. Egyszer például nagy bajban voltam, mert nem jutott eszembe
az kifejezés, hogy "a függőhidak fesztávolsága". Kínomban
kitaláltam a "függőhidak perisztaltikáját", ami azt jelenti,
hogy bélmozgás. Ettől még andrásnak is megcsillant valami a szemében
- nem nevette el magát -, és a szünetben megkérdezte: ezt meg honnét
vettem? Díjazta. Egyébként én sem szoktam nevetni. Sőt, minél inkább
nevet a közönség, annál komolyabb leszek. Pedig gyerekkoromban mindig
csodálkoztam Latabáron, hogyan bírja ki röhögés nélkül, amikor lyan
mulatságos dolgokat muvel. Már értem. Az igazi élvezet az, ha az
ember teljes komolysággal tud másokat megnevettetni.
Régóta
figyelem: az egyik szeme vidám, a másik szomorú. Bejön a színpadra,
a nézők fuldokolnak a nevetéstől, maga pedig úgy nézi őket, mintha
nem értené, mit mulatnak ilyen jól. A drámai szerepeiben is átjön
valami a chaplini kisember mulatságos-bánatos esendőségéből.
Talán a legfontosabb filmjeimben is. Mint a Sose halunk meg, a Szamba,
vagy a Csocsó. Abban is,amin éppen dolgozunk. Világszám - ez a címe
- , és ez is egy nagy utazás: eltelik benne közel hetven év. Kezdődik
a múlt század elején, és a hetvenes években ér véget. A zöme azonban
1956 októberében játszódik. Cirkuszban, vidéki színházakban, presszókban.
Tragikomédia. Egyszerre komikus és szomorú. Ugyanolyan szeretne
lenni, mint a többi.
Két
bohóc a főszereplő. Az egyiket kitalálom, a másik ki lesz?
Gáspár Sándor. A filmben kétpetéju ikrek vagyunk, ő Dodó, én vagyok
a Naftalin. A többi szerep is egytől egyig isteni, és remek színészek
játsszák: Tordy Géza, Bács Ferenc, Iglódy István, a mulovarnő Györgyi
Anna lesz, a színházigazgató Jiri Menzel, a papánkat Bodrogi Gyula
alakítja. Tőle vesszük át a stafétabotot. Kicsit családi film is,
Pipitér szerepét Gáspár Sanyi kislánya nyerte el a próbafelvételen,
ez már a második filmje lesz.
A
producer pedig Koltai Gábor, az Ön fia.
Neki, ha minden jól megy, ez lesz a hivatása, és nekem is jó, ha
van a családban egy komoly üzletember. Horváth Péter írta a filmet,
és persze, mi is dolgoztunk a forgatókönyvön Dés Lászlóval. A mostani
már a tizennyolcadik változat. Márciusban kezdjük a forgatást Pesten
és környékén, majd útra kelünk Szatmárnémetibe és Nyíregyházára.
Elég
sokat utazik mostanában. Nemrég Monte Carloban járt, mint a Monte
Carlo című vígjáték egyik főszereplője. A kaszinóban nem fogta el
a kísértés?
Arra céloz, hogy a kaszinózás volt a gyengém? Minden szerencsejátékról
leszoktam. Magam sem tudom, hogyan. Örülök, és hálás vagyok a sorsnak,
hogy sikerült abbahagynom. Valaha sok pénzt elvertem, mert aki hosszú
távon játszik, az mindig veszít. A kísértéstől már csak azért sem
kellett tartanunk, mert még a köelében sem forgathattunk. Itthon
vettük fel a belső jeleneteket.
Decemberben törzshelyén ünnepelte hatvanadik születésnapját. Mit
kívánt magának?
Erőt. A munkáimhoz. Jó néhány hatalmas feladat vár rám. Jelenleg
a József Attila Színház új bemutatójára készülök, a címe: Egy hölgy
a Maximból (Osztrigás Mici), valamint a már említett Világszám előkészületei
foglalkoztatnak. Önálló estemet, a Koltai Kabarét, a Komédium Színházban
viszem tovább, az Operettszínházban pedig megy a Luxemburg grófja,
és imádom Sir Basil szerepét. Ez is egy nagy utazás. Kisgyerekként
itt voltam életemben először színházban. Anyukám elvitt a Csárdáskirálynőre
és az Állami Áruházra. Hatalmas élmény, hogy most ott játszhatom
az egyik főszerepet. Közben a főiskolásoknak is rendezem az Én és
a kisöcsémet.
Nem említette az unokáját.
Danit? Az egy tünemény. Tizennyolc hónapos, és már tudja, hogy ki
vagyok.
Nagypapának
szólítja?
Ott még nem tart. Annyit mond csak, hogy Óa, mert egy óra alatt
tartottam, és azt ki tudja mondani. Ahányszor telefonálok, odaagyják
neki a telefont azzal, hogy a nagypapa. Mire beleszól: Óa.
A
cikk megírása óta annyi változás történt, hogy a gyerek az anyai
nagyapját papinak, Koltai Robit pedig papának szólítja, jól érthetően.
A boldog nagyapa leghőbb vágya, hogy egyszer nagy utazásokat tehessen
az unokájával.
(Vadas
Zsuzsa, Nők Lapja, 2004. január 7.)
a
lap tetejére
Nők Lapja, 2004. január 7.
Népszava, 2004, március 17.
Népszava, 2004. április 21.
Hölgyvilág, 2004. április 22.
Dunaújvárosi Hírlap, 2004. május 8.
Zalai Hírlap, 2004 május. 22.
Zalai Hírlap, 2004 június 17.
Heti Válasz, 2004. augusztus 12.
Világgazdaság, 2004. szeptember 24.
Cinema, 2004. október 1.
Népszava, 2004 október 6.
Népszava, 2004 október 12.
Színes Mai Lap, 2004. június 20.
Best, 2004. július 9.
Színes Mai Lap, 2004. július 15.
Délmagyarország, 2004, augusztus 5.
Blikk, 2004. augusztus 22.
Színes Mai Lap, 2004. szeptember 11.
Blikk, 2004. október 10.
a
lap tetejére
|