SZAMBA
Néhány
szó a Szambáról
A közönség véleménye nem mindig egyezik meg a kritikusokéval. Sőt,
volt idő - az ötvenes-hatvanas években Magyarországon - amikor csak
olyan filmet volt érdemes megnézni, amit a kritika lehúzott, és
amiről ódákat zengtek a kritikusok, arról tudtuk, hogy holtbiztos
unalom. A "művészfilmek" kora volt ez, amelyben minden
mögött mélyebb értelmet kellett keresni, a hosszú néma bolyongások,
a szélben lobogó sálak, Antonioni, a Vörös sivatag kora. Én meg
valahogy mindig jobban szerettem az olyan filmeket (könyveket, zeneműveket),
amelyekben a kard kardot, a csók csókot, az ármány ármányt jelent.
Fernandelt, Louis de Funest, Chaplint, akik a könnyek között is
mosolyt fakasztanak.
Koltai Róbert új filmjének hősét nem lehet nem szeretni. Mert bár
a tulajdonképpeni főszereplő a fia, id. Szasmba Ottó nem marad sokáig
a háttérben, sőt, még Tibor életének legfontosabb pillanataiban
is mindig ő bukkan fel, katasztrofális következményekkel. A gyerek
tehetséges, de menekül az apja árnyékától, ő miatta nem akar színész
sem lenni, sőt, még a nevét sem akarja viselni. A film elején így
mutatja be az apját:
" Aki ott ugrabugrál, az az apám, id. Szamba Ottó, a tiszabottyáni
testedző kör edzője, gyúrója és szertárosa. Apa volt a mi kis városkánk
lelke, mozgató rugója, középpontja. A focicsapaton kívül ő vezette
az énekkart is, de mindenekelőtt az amatőr színtársulatot - ahol
természesen a főszerepet is magára osztotta."
Id. Szamba Ottó fergeteges figura, a színpadon szégyentelen ripacs,
és az életben is lehetetlen, sőt néha botrányos a viselkedése, de
van benne valami elpusztíthatatlan életerő, a színház mélységes
szeretete élteti és segíti minden viszontagságon át. A film egyik
legmulatságosabb jelenete, amikor id, Szamba Ottó sikkasztásért
börtönbe kerül, (természetesen a színháznak kellett a pénz), és
a fia meglátogatja. Az ember valami szomorú, tragikus találkozást
vár, elképzeli a megtört apát, akinek a fia előtt szégyenkeznie
kell. Ezzel szemben mi történik? Szamba a börtönben is színtársulatot
szervez, mire Tibor odaér, már javában folynak a próbák, és a hétpróbás
bűnözők is megszelidülnek.
Az utolsó jelenet ("Szia, Apa") csak annak nem életből
ellesett, aki még soha nem beszélgetett a halottaival. Én ismertem
olyan embert, aki rendszeresen járt ki a temetőbe szeretteihez,
és mindenről beszámolt nekik, sőt még az új kocsiját is kivitte
"megmutatni". Hogy Szamba - a nyomtatásba került nevén
kívül - csak a bepólyált kezét-lábát vihette mutatóba? - hát Istenem,
mindenki azt viszi, amilye van. A lényeg, hogy itt sem a könny,
hanem a mosoly dominált, és utólag is csak elnéző fejcsóválással
emlékszünk vissza id. Szamba kalandjaira. (…)
Koltai Róbert kedves mosolyát, szinte gyermekien bizakodó természetét
örömmel idézem fel, amikor róla szólok. Egyik este én vittem el
a moziba a Szamba vetítésére, mert Bunyik Bélának a repülőtérre
kellett sietnie, és észrevettem, hogy kíváncsi az Oldsmobilra. Megmutattam
a műszerfalat, és mondtam, hogy nyugodtan nyomogasson végig minden
gombot, majd meglátja, mi történik. Megnyugtattam, hogy a James
Bond filmekből ismert katapult nincs beépítve. Így aztán egész úton
a kocsival ismerkedett - hol a fejtámla jött előre, hol a lábát
emelte fel az ülés alja, máskor meg a háta közepébe nyomódott egy
púp. Ugyanilyen kíváncsian nézte később, hány ember jön a moziba,
látszik-e az arcukon a várakozás, fog-e nekik tetszeni a film.
Kedves Robi, szívesen megismétlem, amit már szóban elmondtam: nekem
nagyon tetszett a Szamba. Lehet, hogy azért, mert én is abban a
korban nőttem fel. Azt a kort pedig mosoly nélkül nagyon nehéz lett
volna elviselni.
(Jancsó
Zsuzsa, Amerikai Magyar Hírlap, 1996. nov. 1.)
|